Popolna družina: V družini nobena stvar ni samoumevna.
Kaj igranje na instrument prinaša vašemu otroku?

Nogomet, odbojka, plesni tečaji, taborništvo ... urnik vašega šolarja je najbrž že sedaj napolnjen z zabavnimi popoldanskimi aktivnostmi. Če oklevate, ali naj k vsemu temu dodate še učenje instrumeta, vam bo v pomoč, ko boste prebrali, kakšne prednosti to prinaša. Morda vaš otrok ne bo naslednji Beethoven, lahko pa mu v glasbeni šoli osvojene veščine olajšajo učenje matematike, izboljšajo učne navade, privzgojijo potrpljenje. Kaj vse otroku ponuja igranje na instrument?

Izboljšuje učne veščine.

Glasba in matematika sta zelo povezana. Z razumevanjem utripov, ritma in lestvic se otroci naučijo tudi osnov deljenja, delov celote in ustvarjanja vzorcev. Zdi se, kot da glasba usmerja otrokove možgane, in mu pomaga bolje razumeti osnove matematike. Ko otroci postanejo starejši, začnejo priklicevati pesmi najprej s svojim kratkotročnim, kasneje pa še z dolgoročnim dpominom. Takšna metoda je lahko zelo uspešna tudi kasneje, za urjenje drugih spominskih spretnosti. Igranje na instrumente otroke vpelje tudi v osnove fizike. Na primer: brenkanje po strunah kitare ali igranje na violino uči osnov harmoničnih in ubranih vibracij. Tudi intrumeniti, ki nimajo strun, kot so naprimer bobni in vibrafon, ponujajo otrokom možnost raziskovanja znanstvenih načel.

Razvija fizične sposobnosti.

Nekateri instrumenti, kot so tolkala, pomagajo otrokom razviti usklajevanje gibov in motorične spretnosti, saj zahtevajo hkratno gibanje rok in nog. Te vrsta instrumentov so primerna za otroke z veliko energije. Instrumenti s strunami in tipkovnico, kot sta violina in klavir, zahtevajo neenako aktivnost leve in desne roke hkrati. Približno tako, kot bi se trepljali po glavi z eno in božali po trebuhu z drugo roko hkrati. Igranje na instrumente spodbuja pri otrocih občutek ugodja v situacijah, ki so primarno lahko neprijetne. Krepitev koordinacije in izboljševanje občutka za čas lahko otroka pripravi tudi do uspeha pri drugih hobijih (ples, drugi športi).

Goji socialne spretnosti.

Aktivnosti v razredih zahtevajo medsebojno sodelovanje in komunikacijo, kar vzpodbuja timsko delo, saj morajo otroci sodelovati, da bi usklajeno ustvarjali. Če otrok preglasno igra na instrument ali se ne drži ritma, se bo moral prilagoditi ostalim v skupini, da ne bo izstopal. Pomembno je, da otroci vedo in razumejo svoj del v večjem ansamblu, in se prilagodijo svoji nalogi. Tako delajo v smeri skupnega cilja. Takšnih izkušenj danes v družbi pogosto primanjkuje. Sodelovanje v glasbenih skupinah prinaša več skupne interakcije in reševanja problemov, kar je lahko lepa popotnica za prihodnost.

Krepi disciplino in potrpežljivost.

Učenje instrumenta daje otroku izkušnjo z »zapoznelim zadovoljstvom«. Na primer, učenje violine ima strmo učno krivuljo. Preden otrok iz instrumenta izvabi en sam zvok, se mora najprej naučiti, kako se violino pravilno drži, kako se drži lok, kako se pravilno postaviti ... Z igranjem na instrument se otrok nauči, da lahko traja dneve, tedne ali celo mesece, preden doseže določen cilj, kot je na primer zaigrati skladbo na pamet ali igrati v šolskem ansamblu. Igranje instrumentov v ansamblu pomeni tudi, da morajo biti otroci potrpežljivi in počakati, da pridejo na vrsto. S tem se učijo sprejemanja in poslušanja drugih, izkazovanja spoštovanja, sedenja na miru in v tišini, ter usmerjanja pozornosti.

Gradi otrokovo samozavest.

Skupne ure otrokom ponujajo prostor, kjer se naučijo sprejemanja in dajanja konstruktivnih kritik. Spreminjanje negativnih povratnih informacij v pozitivne spremembe in izboljšave pomaga graditi otrokovo samozavest. Igranje v skupini učencev in vrstnikov, kjer se vsakdo kdaj zmoti, pomaga otrokom razumeti, da nihče ni popoln in da ima vsakdo možnost, da situacijo popravi ali izboljša. Nastopanje v javnosti je pomembna spretnost, ki se lahko prenese tudi na javno govorjenje, predstavljanje idej, znanja ipd. Sčasoma, ko bo vaje veliko in bo otrok napredoval, bo zmogel prenesti te veščine tako, da bo z njimi tudi izstopal.

Otrokom predstavlja različne kulture.

Z učenjem in igranjem različnih instrumentov lahko otroci odkrijejo, kakpno vlogo igra glasba v drugih kulturah. Bongosi in timpani otrokom predstavijo afriški in kubanski slog glasbe. In čeprav ima sodobna violina korenine v Italiji, učenje otroku razkrije klasično glasbo, ki jo popularizirajo nemški in avstrijski glasbeniki. Vsestranski instrumenti, kot sta violina in klavir, lahko spremljajo širok repertoar stilov, vključno s klasičnim in jazz (ki izvirajo iz ameriškega juga). Pomembno je, da otroke spoznate z drugimi kulturami že v mladosti, saj to spodbuja učenje in razmišljanje o svetovih in tradicijah izven meja, ki jih poznajo.

Kaj je potrebno upoštevati pri izbiri instrumenta?

Igranje na glasbeni inštrument spodbuja celosten osebnostni razvoj. In izbira instrumenta je pomembna, hkrati pa seveda odvisna od številnih dejavnikov. V pomoč pri izbiri instrumenta naj vam bo seznam vprašanj, ki jih je dobro preučiti, preden se odločite.

• Ali je vaš otrok navdušen nad instrumentom? Ali mu je všeč njegov zvok in občutek, ko ga preizkusi?

• Ali ni instrument morda prevelik ali premajhen izziv (za vas in za vašega otroka)?

• Ali se temperament vašega otroka ujema z instrumentom?

• Ali si lahko privoščite instrument in njegovo vzdrževanje?

• Ali je vam všeč zvok instrumenta? Navsezadnje bo otrok nanj igral več na dan.

• Ali se vaš otrok posebej zanima za določen glasbeni slog? Če je tako, upoštevajte to pri izbiri instrumenta, saj nekateri instrumenti omogočajo ustvajanje v specifičnih glasbenih stilih (violinist bo težko igral v jazz skupini).

Strokovnjaki se ne strinjajo zmeraj, za kateri instrumenti naj se odločijo otroci. Vendar pa se mnogi glasbeni učitelji strinjajo, da s klavirjem, tolkali (boben ali ksilofonom), flavto, kitaro ali violino, težko zgrešite.

Avtor: mam


Facebook